Direct contact met ons?
030 72 10 714
Door Sander van Veldhuijsen | 03 juli 2018 | Ondernemingsrecht

Vertraagde vlucht: recht op compensatie?

De vakantieperiode staat voor de deur. Je gaat lekker op vakantie en wil gaan genieten van een welverdiende vakantie, maar bij aankomst op de luchthaven blijkt de vlucht vertraagd. Welke partijen kunnen dan financieel iets voor je betekenen?

De luchtvaartmaatschappij en de reisverzekeraar kunnen in zo’n situatie onder voorwaarden financieel iets voor je betekenen. De verzekeraar komt pas in beeld op het moment dat je een reisverzekering hebt afgesloten en je bijvoorbeeld onverhoopt een nieuwe, vervangende reis dient te boeken. Je kan natuurlijk ook onverwacht moeten overnachten. Deze extra reis- en verblijfkosten vallen in principe onder de afgesloten reisverzekering. Wanneer je een reisverzekering hebt afgesloten is het relatief makkelijk om zaken vergoed te krijgen, maar geldt dat ook voor compensatie via de luchtvaartmaatschappij?

Nee, een luchtvaartmaatschappij heeft namelijk een andere rol en positie. De maatschappij dient je te compenseren bij ernstige vertragingen. De maatschappij is dan verplicht om te compenseren op basis van gemaakte afspraken tussen lidstaten binnen de Europese Unie.[1] Naast de lidstaten binnen de EU gelden deze afspraken ook voor maatschappijen uit Noorwegen, Zwitserland en IJsland.

Concreet komt het neer op een financiële compensatie bij een vertraging van minimaal drie uur, tenzij er sprake is van een buitengewone omstandigheid. Het bedrag is afhankelijk van de afstand.  Daarnaast wordt er ook rekening gehouden met vluchtbestemmingen binnen en buiten de EU. Bij een reis tot en met 1500 kilometer is de compensatie € 250,00. Tussen de 1500 kilometer en 3500 kilometer gaat het om een bedrag van € 400,00. Boven de 3500 kilometer gaat het om een compensatie tussen de € 300,00 en € 600,00. Duidelijke regels, maar krijg je ook makkelijk de compensatie van de luchtvaartmaatschappij?

In de praktijk blijkt dat toch niet heel makkelijk. Je zal zelf een claim moeten indienen bij de maatschappij. De luchtvaartmaatschappij beroept zich bij de beoordeling van de claim in veel gevallen op overmacht. Overmacht is een situatie waaraan de maatschappij zelf niets kan doen. Je kan hierbij denken aan slecht weer, stakingen of een vervelende passagier. De lijst voor overmacht is gelukkig in het voordeel van de reiziger beperkt door een aantal uitspraken van rechters. Op het moment dat personeel van de luchtvaartmaatschappij staakt dan valt dat volgens de rechter onder het bedrijfsrisico en kan geen sprake zijn van overmacht. Je zal dan gewoon een financiële compensatie moeten krijgen.

Heb je te maken gehad met een vertraagde vlucht? Ja, neem dan direct contact op met deskundige Sander van Veldhuijsen.

 

 


Juridisch advies nodig?

Stel een vraag aan een van onze adviseurs.