Direct contact met ons?
030 72 10 714
Door Natalie van Falier | 09 januari 2019 | Ondernemingsrecht, vitaliteit

5 tips voor vitale werknemers!

van uitzendkracht naar vaste dienst

Vitale werknemers zijn gezond, hebben volop energie, zijn gemotiveerd om productief te werken en hebben plezier in het werk dat ze doen. Geen wonder dat het onderwerp vitaliteit hoog op de agenda staat van de werkgever, nou ja … zou behoren te staan! Vitaliteit in een onderneming daar hebben zowel de werkgever als de werknemers baat bij. Vitale ondernemingen zijn onder andere energiek, bevorderen creativiteit en innovatie, stimuleren persoonlijke groei en er is sprake van een positieve werksfeer. Werknemers in deze onderneming voelen zich vitaal. Ze zijn lichamelijk en geestelijk fit, ervaren werkplezier en hebben een goede werk / privébalans. Maar hoe zorg je er nu voor dat je organisatie vitaler wordt? Ik geef je hierbij 5 tips om je werknemers productiever, meer gefocust, alerter en creatiever te maken:

1. Zitten is het nieuwe roken

Zo’n 63 % van de werknemers op kantoor brengt minstens zes uur per dag achter zijn bureau door. Bijna de helft daarvan blijft ook de gehele dag zitten. Zittend werk is slecht. Niet voor niets wordt zittend werk dan ook “het nieuwe roken” genoemd. Wat is daar nu aan te doen? Probeer dynamisch te werken. Dit betekent onder andere (veel) meer opstaan, naar een collega lopen in plaats van een e-mail te sturen of te bellen of appen. Neem mini-pauzes en ga tijdens de lunch wandelen.

2. Smartphones verstoren de (nacht)rust

Smartphones en tablets verstoren de biologische klok en hebben een slechte invloed op de (nacht)rust. Slechte slapers worden dikker, hebben een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, presteren slechter en leven korter. Steeds meer mensen checken voor het slapengaan nog even hun e-mail of sociale media. Daardoor gaan ze niet alleen later slapen, maar slapen ze ook slechter. Wees er dus alert op daarmee tijdig te stoppen en ga meer bewegen. Mogelijk dat je als werkgever je werknemer daarop kunt attenderen.

3. Vitaliteitsprogramma

Voorheen waren het vooral 35-plussers die te maken kregen met stress en een burn-out. Vandaag zijn het vooral de jongere werknemers tussen de 20 en 30 jaar die daarmee te maken krijgen. Zij voelen dat ze dan “vast” zitten in een baan die niet helemaal aan de verwachtingen voldoet, of voelen zich onzeker of ze het wel goed doen, waardoor ze snel van baan wisselen met ook daarbij de vraag of deze baan het wel is. Dit kan stress tot gevolg hebben. Door het aanbieden van een vitaliteitsprogramma dat goed bij de onderneming past zouden werknemers zelf met ideeën kunnen komen. Hoe willen ze graag verder? Hierdoor kan een overstap naar een andere baan wellicht voorkomen worden.

4. Kijk de kunst af bij anderen

Veel ondernemingen zijn al bezig met het bevorderen van een gezonde en actieve leef- en werkstijl. Natuurlijk is elke onderneming verschillend, maar toch hoef je niet iedere keer opnieuw het wiel uit te vinden. Vraag tips en informeer bij andere ondernemingen.

5. Maak vitaliteit leuk en aantrekkelijk

Natuurlijk is het ook belangrijk hoe je het onderwerp vitaliteit insteekt binnen je onderneming. Want als het saai, duf, en / of negatief klinkt dan is de kans groot dat werknemers niet gemotiveerd zijn om zich ervoor in te spannen, dus maak het leuk en positief. Daarmee trek je de werknemers makkelijker over de streep.

Wat levert vitaliteit in een onderneming op?

Maak je van een vitaliteitsprogramma een prioriteit zoals inmiddels vele ondernemingen doen? Dan werpt dat zeker zijn vruchten af. Want, wat blijkt? Het biedt namelijk allerlei voordelen, namelijk:

Kortom het is zowel in het voordeel van de werkgever als de werknemer.

Kun je hulp gebruiken bij het vitaliseren van je werknemers of heb je andere vragen over vitaliteit of een onderwerp dat hieraan gerelateerd is? Houd dan onze berichtgeving op social media goed in de gaten of neem contact met ons op!


Juridisch advies nodig?

Stel een vraag aan een van onze adviseurs.