Direct contact met ons?
030 72 10 714
Door Sander van Veldhuijsen | 19 september 2018 | Consumentenrecht

Spijt van je online aankoop? Maak gebruik van jouw retourrecht!    

Bestelbusjes van PostNL, DHL, UPS en vele anderen zijn niet meer uit het Nederlandse straatbeeld weg te denken. Duizenden bezorgers brengen jou de kleding, boeken, parfum en diverse andere artikelen die jij online hebt besteld.

Koop op afstand

In de meeste gevallen ben je helemaal tevreden, maar wat als je een product hebt aangeschaft dat toch niet naar je zin is? Bij online aankopen is sprake van ‘koop op afstand’. Bij koop op afstand geldt dat je het gekochte product binnen veertien dagen na ontvangst aan de verkoper mag retourneren. De verkoper moet dan zowel het aankoopbedrag als de bezorgkosten aan je terugbetalen.

Gedragen product terugsturen

Door koop op afstand kun je het product dus eerst thuis beoordelen, maar dat betekent niet dat je een nieuwe jurk naar een feestje mag dragen. De mogelijkheden om van de koop af te zien zijn niet onbegrensd. Je mag nieuwe kleding of schoenen wel passen, maar heb je de schoenen echt gedragen en stuur je ze vervolgens terug, dan kan de verkoper een vergoeding van je vragen.

De bedenktermijn

De termijn om van een koop af te kunnen komen is in de wet vastgelegd. De verkoper heeft de verplichting om je op de bedenktermijn te wijzen. De verkoper kan dat bijvoorbeeld doen door op de website een formulier te plaatsen, waarmee je als koper kan aangeven hiervan gebruik te willen maken.

Een online verkoper moet je hierop wijzen, maar wat als de verkoper deze verplichting niet nakomt. In zo’n geval wordt de bedenktermijn met maximaal 12 maanden verlengd. In deze periode kun je dan nog van je online aangeschafte product af.

De termijn voor het retourneren van online aangeschafte producten gaat niet altijd op. Zo zijn bijvoorbeeld reizen, bederfelijke producten en op maat gemaakte producten uitgesloten van deze mogelijkheid.

Veertien dagen retourrecht

Kort samengevat word je als consument bij een aankoop via internet beschermd en heb je in beginsel veertien dagen om de koop terug te draaien. Als de verkoper zijn verplichtingen niet nakomt kan de termijn worden opgerekt tot maximaal twaalf maanden.

Heb je onlangs iets online gekocht en ben je toch niet helemaal tevreden, maar twijfel je of er gebruik gemaakt kan worden van de bedenktermijn? Twijfel niet en neem contact met ons op.


Juridisch advies nodig?

Stel een vraag aan een van onze adviseurs.