Direct contact met ons?
030 72 10 714
Door Natalie van Falier | 12 februari 2019 | Arbeidsrecht

Happiness op het werk

Tegenwoordig kun je niet meer om het thema werkgeluk heen. Mensen die gelukkig zijn op hun werk, zijn gezonder, creatiever en innovatiever dan hun minder gelukkige collega’s. Gelukkige werknemers dragen ook bij aan een hogere arbeidsproductiviteit en een grotere klanttevredenheid met betere (bedrijfs-)resultaten. Werk maakt een groot deel uit van het leven. Werknemers denken steeds meer na over waar ze echt gelukkig van worden. Ze denken onder andere na over wat ze motiveert om naar het werk te gaan.

Een werkgever doet er daarom verstandig aan een omgeving te creëren waarin werknemers de mogelijkheid krijgen zich te ontwikkelen en zich te richten op hun werkgeluk. Een omgeving waarin werknemers aangemoedigd worden om een positieve mindset te bereiken en om betekenis te vinden in hun werk. Positiviteit ervaren is immers onmisbaar in een tijd waarin organisaties sneller, dynamischer en veelzijdiger worden.

Verder heeft een werknemer uitdaging en ruimte nodig om te improviseren, want dat zorgt ervoor dat je werknemer zijn talenten het beste kan uitvoeren. Er bestaat een aantoonbaar verband tussen de werkprestaties van werknemers en de mogelijkheden die zij op hun werk krijgen om te groeien. Voorwaarden die bijdragen aan een gelukkiger bedrijfscultuur hebben dus invloed op iemands werkprestaties.

4 factoren die geluk op het werk bevorderen zijn:

Wees positief en enthousiast

Als een werknemer negatief doet over wat hij doet en zich niet betrokken voelt, heeft dat niet alleen een negatief effect op de werknemer, maar ook op zijn collega’s. Als de werknemer de zaken positief weet te beoordelen, ontstaat er vanzelf ook enthousiasme dat niet alleen op de werknemer, maar ook op zijn collega’s effect heeft.

Denk niet negatief

Je kunt alles negatief benaderen. Een constante stroom negatieve gedachten maakt echter niet gelukkig. Alles heeft een positieve kant. Het is maar wat je wilt zien. Soms is het een keuze om bewust te kiezen voor het positieve. Hoe vaker je dat doet hoe makkelijker het je lukt als iets tegen zit.

Het gevoel hebben iets te presteren

Om tevreden te zijn op het werk dienen werknemers het gevoel te hebben dat ze vooruitgang boeken, dat ze iets presteren. In sommige functies is dat direct duidelijk, bij andere functies wat minder. Werknemers dienen zich te realiseren wat zij kunnen bijdragen aan het grotere geheel.

Feedback

Negatieve feedback kan soms pijnlijk zijn, maar het biedt de kans om te verbeteren. Werknemers die positieve feedback ontvangen kunnen een blij gevoel ervaren. De juiste feedback kan ervoor zorgen dat werknemers het gevoel hebben bij te dragen aan het succes van de organisatie.

Conclusie: Kortom, zorg dus dat je als werkgever een positief beeld krijgt van je werknemers. Op deze manier zal je merken dat je ook positievere verwachtingen ontwikkelt. Als je ervoor zorgt dat werknemers met plezier naar hun werk gaan, maak jij als werkgever namelijk het verschil.

Kun je hulp gebruiken bij het creëren van meer happiness binnen je onderneming houd dan onze berichtgeving op social media goed in de gaten of neem contact met ons. Mogelijk kunnen we iets voor je betekenen dat de happiness op de werkvloer vergroot.


Juridisch advies nodig?

Stel een vraag aan een van onze adviseurs.